De tweede week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wilma Kaan - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wilma Kaan - WaarBenJij.nu

De tweede week

Blijf op de hoogte en volg Wilma

09 September 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Nadat we in onze eerste week met alles en iedereen kennis hebben mogen maken, zouden we maandag gaan starten met onze stage bij de basisschool. Maar Zuid-Afrika zou Zuid-Afrika niet zijn als dat gewoon door zou gaan. Dus op maandagochtend gingen we voor ongeveer een uur naar de basisschool, waar de kinderen beginnen met een weekopening. Hierbij zaten de 1200 leerlingen op een plein, waarbij ze begonnen met gebed en het opzeggen van een Bijbeltekst. Wat nog ouderwets ging met een groot vel papier in de lucht. 1200 kinderen rustig houden is ook nog een hele klus!
Hierna gingen we gelijk weer naar het kantoor waar we een afspraak hadden met een vrouw voor onze "thuiszorg" in de township. Uitenhaage. Dit gaan we van dinsdag tot donderdag doen. Hier kregen we te horen wat er van ons verwacht wordt, waarna we vervolgens de rest van de dag weer vrij waren.

Op dinsdag gingen we voor het eerst kijken in Uitenhaage. We werden hier erg hartelijk welkom geheten, wat inhoud dat we ongeveer een half uur bezig waren om iedereen te knuffelen en allemaal foto's te maken. Waarna we in gesprek gingen met de counselor, welke aangaf dat zij zich zeer vereerd voelde dat we bij haar kwamen werken. De 3 dagen dat wij deze week in Uitenhaage waren hebben ons zeer verbaasd. Ten eerste zijn alle werknemers daar net klaar met een cursus van 3 weken en is dit hun eerste aanraking met de zorg. Wat we op zo'n dag deden was een huis bezoeken, een hele korte anamnese afnemen en weer weggaan. Wij waren erg benieuwd wanneer er zorg verleend ging worden. Maar nadat wij dit aan meerdere mensen gevraagd hadden kwamen wij erachter dat dit als enige nog gedaan wordt.
Nadat we op donderdag op een hele ochtend slenteren maar twee huisbezoeken hadden afgelegd, zijn we in gesprek gegaan met onze mentor. Naar aanleiding van dit gesprek hebben wij besloten om samen met de leerlingen de organisatie op te bouwen. Zodat er ook zorg wordt verleend en dat alle informatie die we krijgen ook bewaard wordt. Hier hopen we volgende week dinsdag mee te beginnen.
Wat ons in die 3 dagen dat we er waren ook erg opgevallen was, is dat alles om ons heen draait. Het waren erg warme dagen en iedere dag kwam er iemand naar ons "Nederlanders" toe rennen met alleen water voor ons. Wat wij uiteraard deelde met de rest, waarbij ze ons maar raar aankeken.

Op vrijdag waren we weer op de school aanwezig. Hierbij was het ons idee om de klassen te gaan observeren welke we voorlichting gingen geven. De eerste groep waarbij ik samen met Kicky ging kijken, bestond uit 12-13 jarigen (grade 7).
Na een poos werd ons verteld dat de leraar even weg moest en dat wij het maar even over moesten nemen. Nog erg verbaasd dat wij nu de leraar waren keken de kinderen ons verwachtingsvol aan. Dan maar een spelletje galgje doen, werkt altijd goed toch. Maar het stil krijgen van de kinderen was al een taak opzich;) Gelukkig was er een lief meisje die mij vertelde hoe ik dat kon doen. Ik zei "Attention teacher" waarna alle kinderen in één koor riepen "we will listen to you teacher" en het was stil, wat een fijne methode. Mijn eerste ervaring als juf zijnde ;) verpleging gaat mij denk ik beter af.

Na een enerverende week hebben we met zijn vieren een surflesje genomen. Dit was erg koud, zout, moeilijk en leuk. Meer dan twee seconden, heb ik niet stanend vol gehouden op mijn surfplank.

We zijn klaar voor de volgende week, met grootse plannen!!

  • 09 September 2017 - 13:38

    Gery:

    Hi Wilma,
    Leuk om wat van je ervaringen in Zuid-Afrika te lezen.
    Mooi dat jullie wat van jullie kennis daar kunnen delen!
    Succes en groetjes

  • 19 September 2017 - 20:37

    Carlien:

    Hoi Wilma, ik zit hier te genieten van je verhalen, wat bijzonder en anders daar. Geniet ervan!
    Fijne tijd verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 November 2017

Terug naar huis

24 Oktober 2017

De Shelter Ministries

13 Oktober 2017

Weekendjes weg!

25 September 2017

Feestje op school

25 September 2017

Home visits
Wilma

Momenteel verblijf ik voor 10 weken in Port Elizabeth (PE). Als vierde jaars verpleegkunde student loop ik stage bij Ready 4 life (R4L). Deze organisatie regelt vrijwilligers werk in de townships (sloppenwijken). Ik hoop jullie via deze blog op de hoogte te houden van mijn leven hier.

Actief sinds 30 Aug. 2017
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5647

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: