Weekendjes weg! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wilma Kaan - WaarBenJij.nu Weekendjes weg! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wilma Kaan - WaarBenJij.nu

Weekendjes weg!

Blijf op de hoogte en volg Wilma

13 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Nog één week in Port Elizabeth, waarna ik naar Johannesburg vlieg om vervolgens bij “The shelter ministries” in Kriel te helpen. Hier zal ik bezig zijn in een kinderhuis, maar daar over een week meer over. Nu zitten we nog in het zonnige Port Elizabeth.
Het is alweer 3 weken geleden dat ik voor het laatst een blog gepost heb over mijn ervaringen hier in Zuid-Afrika. In deze 3 weken hebben we mogen genieten van een nieuwe groep cursisten in de thuiszorg, welke erg enthousiast en gezellig zijn. Ook hebben we meer mensen aan onze patiënten lijst toe kunnen voegen, waarvoor we nu regelmatig zorg verlenen. Afgelopen woensdag hebben we voor het eerst alleen maar zorg kunnen verlenen en hadden we geen tijd meer voor nieuwe huisbezoeken. De cursisten nemen tijdens de zorg ook het heft in eigen handen, waarmee wij steeds meer op de achtergrond kunnen treden. Waarbij we bijvoorbeeld ook tijd hebben voor een baby van 2 weken oud, wat natuurlijk onwijs schattig is…..

Naast de zorg welke we in de townships verlenen, zijn we ondertussen ook bezig met voorlichting geven op school. Hier geven we voorlichting over het veranderen van het lichaam door de jaren heen, met de nadruk op de puberteit. Hierbij hebben we een tijdlijn gemaakt, waarbij de kinderen verschillende plaatjes bij de juiste leeftijdscategorie neer kunnen leggen. De kinderen doen erg leuk mee, ondanks dat de docenten zeggen dat de kinderen onhandelbaar zijn, bij ons zijn ze gewoon stil hoor. ;) Waar we in Nederland ons strikt aan de tijden houden, loopt de pauze hier onwijs uit en wordt de tijd hiervan ingehaald in de lesuren. Het gaat er hier af en toe zeer bijzonder aan toe.

In het weekend zijn we natuurlijk ook onwijs aan het genieten van dit land.
We zijn 2 weekenden geleden naar Tsitsikamma nationaal park geweest, dit is een zeer mooi natuurgebied van Zuid-Afrika. Hier hebben we met zijn vieren onze eerste ervaring met paard rijden mogen hebben. Na een mooie rit door het bos, waarbij ik af en toe bang was dat ik van mijn paard zou af vallen. Kwamen we op een weiland waar we met ons paard in draf mochten gaan, na even gehobbeld te hebben, kregen we de slag te pakken en kwamen we erachter dat paardrijden toch echt wel een intensieve sport is. Hierna zijn we naar een apen park geweest, maar de apen welke langs de weg staan zijn veel cooler. Nadat we ongeveer een hele dag gehad hadden, stond er nog bungee jumpen op de planning. Wat is dat een mooie, zenuwslopende en fantastische ervaring. Op het moment dat je beneden aan de brug hangt en niks of niemand om je heen hoort of ziet, ben je puur aan het genieten van de mooie natuur. Op maandag hebben we nog een mooie wandeling gemaakt door de natuur van Tsitsikamma, waar we ook nog walvissen gespot hebben.

Afgelopen weekend zijn we 2 dagen naar een idyllisch dorpje geweest, genaamd Graaf Reinett. Waar het op zaterdag zo warm was dat we maar lekker in de schaduw op het terras zijn gaan zitten. Wat we beter niet konden doen, aangezien we de valley of desolation wilden bekijken waar het de volgende dag veel te mistig voor was waardoor we niets zagen. Gelukkig konden we in de middag nog genieten van de kloof zonder mist.

Wil je een kleine indruk hebben van Tsitsikamma of Graaf Reinett en de Valley of desolation, google dit maar even. Aangezien we met het internet hier niet in staat zijn om foto’s hierbij te plaatsen.

Tot schrijfs!!