Lesje Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wilma Kaan - WaarBenJij.nu Lesje Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wilma Kaan - WaarBenJij.nu

Lesje Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Wilma

01 September 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Afgelopen week hebben we twee dagen cursus gehad van een Nederlandse vrijwilliger hier. Zij heeft ons hier geïnformeerd naar de geschiedenis, de gewoonten en gebruiken van de Afrikaners (de witte), Africans (de zwarte) en de coloureds (de gekleurde). Allereerst wil ik zeggen dat het hier normaal is om te spreken over de zwarte, gekleurde en witte.

In 1994 is hier de apartheid afgeschaft. Maar op dit moment merk je nog steeds een rangorde. Wanneer je een stam hebt, rijk bent en wit heb je het gemaakt. Wanneer je geen stam hebt dus ook geen rituelen etc. dan ben je minder. De coloureds hebben hier geen stam en zijn dus in veel ogen minder, tevens zijn ze hier ook in de minderheid.
80% van de bevolking is zwart, 9% gekleurd, 9% wit en 2% Indiërs. Om deze reden is er een wet dat 80% van je werknemers zwart moet zijn, ook al kan je hierin geen geschikte kandidaten vinden.

Binnen de verschillende stammen hier heb je ook nog clans. Zo'n clan is een soort van grote familie. Het is hier van belang dat je een relatie aangaat met iemand binnen je stam maar buiten je clan.

Nadat we de cursus gehad hadden hebben we nog met een aantal mensen van de Xosa stam (zwarte) gesproken. Wat ons hier erg bij opviel was dat het vrij normaal is om polygaam te zijn. Alhoewel dit onder de jongeren al wat minder normaal is.
Hierna hebben we nog met een gekleurde vrouw gesproken, welke aangaf dat het voor hen toegestaan is om met een zwarte te trouwen. Bij de zwarte wordt dit niet gewaardeerd.

Wat voor ons erg belangrijk is om mee te nemen tijdens onze stage is dat het hier meer om de relatie gaat dan om je werkzaamheden. Ook is het van belang dat we niet al te assertief zijn, omdat ze hier dan al gauw denken dat we het beter weten. Dit gaat dan weer ten koste van je relatie.

Dit was een korte les over Zuid-Afrika.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Feestje op school

25 September 2017

Home visits
Wilma

Momenteel verblijf ik voor 10 weken in Port Elizabeth (PE). Als vierde jaars verpleegkunde student loop ik stage bij Ready 4 life (R4L). Deze organisatie regelt vrijwilligers werk in de townships (sloppenwijken). Ik hoop jullie via deze blog op de hoogte te houden van mijn leven hier.

Actief sinds 30 Aug. 2017